ما هي أفضل طرق الاستثمار بعد تعويم الجنية المصري ؟

15129788_1837989936469673_1247589362_n

Print Friendly

كلنا عارفين طبعاً أن بعد قرارات تعويم الجنية المصري أمام العملات الأخرى و عليه طبعاً قيمة العملة قلت كتير عن الأول و بالتالي فكرة اكتناز أو أدخار الأموال الخاصة بنا أصبحت فكرة سيئة و عشان كده النهاردة هنقولك على شوية بدائل تحل بيها الأزمة الحالية.

 

1) المضارية على العملات الأخرى أمام الجنية المصري :
بعد قرار تعويم الجنية أصبح قيمة الجنية أمام العملات الأخرى تتحدد وفقا للعرض و الطلب المتواجد في السوق في الوقت الحالي بمعنى أن لو في دولارات داخلة البلد عن طرق السياحة مثلاً أو صندوق النقد الدولي عليه هيتم نزول دولار و ارتفاع الجنية المصري هنا تشترى مصري و تبيع الدولار و بعد كده ترجع تبيعة تاني عشان تكسب أكثر و هكذا.

 

2) الربح من خلال التعامل مع البنوك :

يمكن تحويل استثمارتاتك الفترة القادمة نحو شراء شهادات الاستثمار بعائد 20% لمدة سنة و مدتها سنة و نصف و اعتقد أنه هيكون استثمار أمن بدون أي مخاطرة تذكر .

 

3) الاستثمار في مجال العقارات :

تقدر تشتري أراضي دلوقتي و ده مكسبها كويس لأن أسعار الأراضي على طول في زيادة و ايضاً يمكن شراء الشقق و المتاجرة من خلالها و بيعها بسعر احسن و كمان تقدر تشتري وحدة عقارية ( محل تجارى أو شقة ) و تقوم بتأجيرها مع العلم إن الإيجارات الفترة الأخيرة ارتفعت بشكل كبير و بكده تقدر توفر دخل شهري ثابت.

 

4) المتاجرة من خلال البورصات و الذهب :

من المتوقع الفترة القادمة أداء جيد للبورصة المصرية و سنشهد صعود خلال عام 2017 و بالتالي المتاجرة و الاستثمار من خلال أسواق الأسهم سيكون جيد جداً.
و ايضا المتاجرة على شراء و بيع الذهب الفترة القادمة لأن ايضا الفترة القادمة سيخضع لعوامل الهبوط و الصعود وفقاً للعروض و الطلبات يعني مثلا هو نازل دلوقتي من 650 جنيه لــ 520 جنيه ممكن ينزل شويه كمان و تشتري و يرجع يصعد تاني و تبيعه بعد كده.

 

5) المتاجرة من خلال أسواق العملات ( الفوركس ):

من المتوقع بإذن الله إن أسواق الفوركس في عام 2017 ستشهد تغير جزري و سيكون هناك أرباح عظيمة في انتظار المتاجرين و المستثمرين خصوصاً بعد تصنيفة كاستثمار سئ في 2016 نتيجة للكثير من الكوارث العالمية التي مرت بها في 2016.

و لكن يجب القول هو الحذر اثناء الاستثمار بمعنى يجب دراسة توقيت استثمارك جيد و ايضا دراسة مخاطر أي استثمار ستدخلة خلال الفترة القادمة. 

 

و تابعونا في الحلقة القادمة و هنقولكم أيه الاستثمارات اللي ممكن تضرك وقت تعويم الجنية المصري.

 

 

ساعدنا في نشر المعرفةShare on LinkedInShare on RedditTweet about this on TwitterShare on Google+Share on Facebook

التعليقات

التعليقات

اسلام مجدي

اسلام مجدي

مدير إدارة التحليل الفني و محلل فني لسوق الفوركس بـ Chart Voice ، خبرة اكثر من 6 سنوات في مجال البورصة و أسواق المال